söndag 3 november 2013

Mina mamelucker

För några år sedan var jag på jakt efter ett par mamelucker, ni vet sådana som damer hade förr för att värma rumpan när de bar kjol. Ett fantastiskt plagg som inte fanns att få tag på någonstans. Så helt plötsligt fann jag en stickbeskrivning på ett par mamelucker i en bok jag hade hemma och beslöt att sticka ett par själv.



Det är ett fantastiskt bra plagg som ALLA tjejer som någon gång bär kjol under vinterhalvåret bör ha i sin garderob. Man slipper frysa och det blir "varmt och skönt om stjärten".


 
Beskrivningen hittade jag i den suveräna boken "100 handarbetsidéer". Jag älskar framsidan på den här boken. En kvinna med ett garnnystansbo på huvudet. Det var bara på 70-talet man kom på sånt. 



Eftersom jag vill sprida mameluckerna till svenska folket och eftersom denna bok inte finns i din lokala bokhandel längre så sprider jag här beskrivningen.

 







1 kommentar:

  1. Fantastisk framsida. Själv har jag en stickad kjol för dessa ändamål, men skulle behöva ett par stickade byxor också att trä över strumpbyxorna.

    SvaraRadera