måndag 14 oktober 2013

Kids2sit - mitt bästa köp

Nu skriver jag en hyllning till produkten Kids2sit, bara för att jag själv inte hittade några recensioner när jag skulle köpa en.

Som alla andra flerbarnsföräldrar funderade jag på hur jag skulle lösa problemet att ta med två små barn på promenad. Eftersom jag är ensamstående utan bil behövde jag ha en lösning som fungerade i alla situationer. Min stora är 2,5 år. Hon orkar gå ganska långa sträckor men blir så klart ibland trött och behöver vila. Ibland behöver vi komma fram lite snabbare också.

En bra lättkörd tvillingvagn som kan ta sig fram överallt och även komma in i hissen är dyr och de erfarenheter jag har av ståbrädor är inte så positiva. Ståbrädan är i vägen när man går och man måste kröka ryggen och förlänga armarna för att kunna köra vagnen. Då återstår syskonsitsarna. Syskonsitsar finns i olika modeller, men många känns stora och klumpiga och mer passande för yngre syskon. Till slut fann jag Kids2sit. Denna tyska produkt är helt enkelt en pall som man ställer i liggvagnen.

 


 
Pallen är lätt att fälla ihop och smidig att ha med även när den inte används.




Man sätter pallen över bebisen och bebisen har benen under pallen.När stora blir trött eller när vi har bråttom ställer man enkelt pallen över lillebrors ben och lyfter upp storasyster.




Kids2sit kostar från 500 kr och är ett prisvärt alternativ till en tvillingvagn. När du köper pallen ingår en sele och man kan köpa till ett handtag för syskonet att hålla i. Detta känns enligt mitt tycke onödigt eftersom barnet lika gärna kan hålla i vagnens kanter.

Så vad finns det för nackdelar med denna fantastiska produkt?  För det första gör syskonsitsar vagnar lite mer instabila. Har man en stabil vagn är detta inget problem. Jag har en gammal Emmaljunga och med denna vagn känns stabiliteten inte som ett problem.

En annan nackdel är att pallen inte har något ryggstöd. Så det stora barnet måste kunna sitta stabilt. Det har hänt att min stora har somnat på pallen. Detta fungerar så klart inte eftersom sitsen inte har något att luta sig emot.

Pallen passar bäst om det stora barnet är tillräckligt stort för att sitta stabilt, men inte så stort så det gör vagnen instabil. Viktgränsen för sitsen är 15 kg enligt tillverkaren. Det är möjligt att man kan ha ett tyngre barn på pallen om man har en stabil vagn. Det lilla barnet behöver vara så litet att det ligger ned i en liggvagn.

Trots att man bara kan använda Kids2sit under en kortare period tycker jag att det är en suverän produkt om man har en liggvagnsbebis och ett större barn som kan sitta stabilt men inte väger mer än 15 kg. 





1 kommentar:

  1. Smart grej! Vill ju träffa den lille lillebrodern snart!
    Och den stora storasystern också förstås.

    SvaraRadera